Урок «Я і Україна. Навколишній світ»

Підготувала, Карюк Л.П.,

учитель початкових класів Полтавської гімназії № 21

Тема. Використання краєзнавчого матеріалу на уроках в початковій школі. Зима щедра святами.
Мета. Розширити та уточнити зміст свят: День Святого Миколая, Нового року, Різдва Христового, Водохреща . Підготувати учнів до проведення свят та участі в них. Розвивати мислення, мовлення, уяву, інтерест до історії виникнення кожного свята. Виховувати почуття гордості за свою національність, свій культурний спадок.
Обладнання: інтерактивна дошка, репродукції картин, музичний супровід, пісня «Щедрівка», персонажі «Ангел» і «св.Миколай».

Зміст уроку
І. Організація класу до уроку.
ІІ. Актуалізація знань. 

– Про що піде мова на уроці?

1. Загадка.
Прилетіли в трійці коні – скакуни,
У санях повезли дівчину вони.
Має біле личко дівчина чудова,
Рукавом змахнула – у дерев обнова.
Все навкруг іскриться, все переливається.
Білокоса дівчина дітям посміхається.
Ви ж часу не гайте, швидко відгадайте:
Що за трійка мчалась? Як дівчина звалась?
Зима. Грудень, січень, лютий.

2. Бесіда.
– А який зараз зимовий місяць? (Січень)
– Чому він має таку назву?
Поетеса Н. Забіла так описала цей місяць
Вітер снігом б’є в обличчя,
Засипає снігом дах.
І ведуть між себе січу
Хуртовини у степах.

3. Фенологічні спостереження. Робота з календарем погоди.
Число         стан неба            опади            вітер                 температура

4.Продовження  бесіди.
– Діти, а чи любите ви зиму?
– А за що?
– Подумайте, скільки гарного навкруги: блискучі бурульки, ажурні сніжинки, таємничі кучугури. Казкова краса зими притягує, хвилює, бентежить нашу уяву. Почуття так і вирують у ваших маленьких сердечках. Їх не просто висловити – бракує слів.
Можливо, у цьому допоможе пензлик і фарба?
(Додаток 1. Репродукція картин художників на тему «Зимові пейзажі»)
– А скільки віршів про зиму написано!

Хвилинка поезії.

1 учень.
Кружляють, падають сніжинки,
Вдягають все у білі шати.
летять легенькі, як пір’їнки,
вкривають поле, ліс і хати.

2 учень.
Їх промінці, як скрипки дивні,
Так тихо й ніжно виграють.
Зими мелодії чарівні-
Ти тільки їх зумій почуть.

3 учень.
Казкова музика лунає,
Неначе срібний передзвін.
А місяць з неба поглядає–
Цю музику почув і він.

4 учень.
Он зірка в небі посміхнулась,
А вітер десь в яру затих.
Чарівна казка повернулась
Під музику, яку дарує сніг.

Вчитель.  – А зараз закрийте очинята і послухайте ці звуки. Що вони вам нагадують?
(Додаток 2. Вій вітру; він підіймає із землі снугову пилюку, крутить нею.)
– Хоча зима – сувора пора, але вона приходить не сама, а зі святами.
Тема сьогоднішнього уроку – Зима щедра святами.

ІІІ. Робота по темі.

– У нашому класі працювало 5 груп дослідників. Вони підготували матеріал про різдвяний цикл свят.
Перше свято цього циклу – це свято Святого Миколая.

1 учень.
Святий Миколай приходить 19 грудня. Це веселе свято, коли всі дарують один одному подарунки. У народних легендах і переказах Миколай боронить людей від стихійного лиха, а найбільше – на воді. (на дошці малюнок ікони Святого Миколая)

2 учень.
А ще колись господарі варили в цей день пиво, скликали гостей, гуляли й веселилися. А по обіді запрягали найкращих коней, їздили околицями міста чи села – бо ж треба знати, чи слизький сніг цього року випав?

3 учень.
Святий Миколай вважається покровителем дітей. 19 грудня він збирає їх усіх, добрим і слухняним дає подарунки, а неслухняним – прутика.
На честь Святого Миколая складені пісні, вірші. Прослухайте вірш Марійки Підгірянки «Святий Миколай».

4 учень.
Святий Миколаю,
Прийди до нас з раю,
Принеси нам дари
Кожному до пари.

5 учень.
Цукерки смачненькі,
Булочки пухкенькі,
Книжечок багато
читати у свято.
(Дзвонять дзвіночки. Заходить Миколай з Ангелом.)

Ангел.
Добрий день любі діти!
Несем вам вісточку веселу,
Що у міста, містечка й села,
Йде гість з небесної палати –
Йде Миколай у ваші хати.

Миколай.
Мир вам діти в цій оселі,
Будьте радісні й веселі.
Всім здоров’я  вам бажаю,
Щастя – долі в ріднім краї.
Хай здійсняться ваші мрії
На щасливі дні надії.

Вчитель.
– Діти які дарунки приніс вам Миколай?
– За що?

Миколай.
Я дарунки оті просто так не давав,
За хорошії справи я торбину свою розв’язав
Для дітей, що достойні наград.
Котрі мали повагу до буднів і свят.
За хорошії справи, що творили за рік.
Не за зло, за добро я вручав медяник.
– От я і зробив добру справу.Час мені вирушати у дорогу.
Будь те добрі, мудрі, щирі,
Живіть у радості і мирі.
Хай добро вас навіщає,
Сонцем щастям вам засяє. (Миколай з Ангелом виходять).

Вчитель. Друге свято Різдвяного циклу – Новий рік.
Інформацію про це свято надасть нам друга група.

1 учень. Вечір 31 грудня називали щедрим або багатим, до нього готували багатий святковий стіл. Тоді ж  вдавалися до різноманітних магічних ритуалів. Наприклад, господар підходив з сокирою до дерева, звертаючись до нього. Як уродиш – не зрубаю, як не вродиш – зрубаю – і тричі легенько торкався сокирою стовбура. Наслідком цих дій мав бути рясний урожай фруктів.

2 учень. Побутували численні новорічні прикмети й ворожіння. Так, на Полтавщині у новорічну ніч дивилися на хмари: якщо вони йшли з півдня, вірили, що буде врожай на ярину, якщо з півночі – на озимину. Тієї ж ночі намагалися дізнатися, які зернові будуть найбільш урожайними наступного року. Для цього надворі лишали пучечки пшениці, жита, ячменю, вівса та ін. Вважалося, що краще вродить та культура, на яку впав іній.

3 учень.  На Київську Русь початок нового року  1 січня переніс цар Петро І у 1700 році. Відповідно до історичних згадок, перший день нового року був відзначений урочистим парадом на Красній площі в Москві. І він же, Петро І, увів традицію прикрашати вічнозелені дерева, активно впроваджуючи також святкові привітання, феєрверки, новорічні кумедні костюми з масками.
Третє свято різдвяного циклу –7 січня– Різдво Христове.

Інформацію про це свято надасть нам третя група.

1 учень.
Одне з найбільш шанованих свят українського народу – Різдво Ісуса Христа.Приурочене воно події, яка сталася близько 2 тисяч років тому. Як розповідає Евангеліє, в ті часи вийшов указ римського імператора Августа переписати населення його володінь.До Фифлеєма з Назарета прийшлись записуватись Діва Марія з обручником Йосипом, але в заїзджому дворі не виявилось вільних місць, і їм довелось заночувати у полі. Там і народився обіцяний Богом Син Людський. Діва Марія сповила Його і поклала в ясла.

2 учень.
Народження Божого Сина оспівав наш народ у віншівках, колядках.  Прислухайтесь у різдвяні свята до вечірньої тиші. Чуєте: дзвенять дзвіночки, лунають колядки. То йдуть
колядники вітати вас із радісним святом. Тож запрошуйте їх до господи! 
(Два учні виконують колядки і пісню, що прославляє народження Сина Божого).

Вчитель.
В переддень святкування Старого Нового року лунає щедрівка.
(Додаток 3. Щедрівка).
Інформацію про це свято надасть нам четверта група.

1 учень.
13 січня – Маланки. Щедрий вечір.
За християнськими переказами, Меланія була дочкою знатних батьків, яка після заміжжя разом з чоловіком поселилась у монастирі, а все своє майно повернула на благочинні справи.

2 учень.
У народних звичаях свято Маланки – це переддень Нового року, тому обряди пов’язані з заклинанням щастя і врожаю на наступний рік. На щедрий вечір готували й «щедру кутю», пекли млинці з салом, а після вечері сусіди йшли один до одного миритися, щоб зустріти Новий рік у мирі й злагоді. А ось і щедрувальники під вікном стали, щедрівок співають! Колись це робили тільки дівчатки – підлітки, іноді дівки.
(2 учні групи виконує щедрівки).

5 учень. Новий рік за старим стилем, Василя.
Василя вважали покровителем землеробства.
За давньою традицією зранку ходять хлопчики 7-14 років. Їх називають посипальниками, бо вони обсипають оселю зерном, бажають господарям шастя в Новому році. В цей день першим до господи повинен зайти чоловік, тому жінки на Василя не ходили аж до полудня. Засіяне зерно давали курям, щоб краще неслися, розсівали по полі.

Вчитель.
Різдвяні свята завершувалися святом Богоявленням Господнього ( 19 січня), яке в народі називали Водохреща.
Інформацію про це свято надасть нам п’ята група.

1 учень.
Згідно з Евангелієм Ісус у віці 30 років прийшов до Івана Хрестителя з і попросив здійснити обряд хрещення. На згадку про цю подію і встановлене це свято, яке належить до найбільших свят християнської церкви. Церковний обряд тісно переплівся з народним. Там , де є річки, озера чи ставки, роблять ополонки у вигляді хреста, а льодяний хрест ставлять поряд обливають буряковим квасом, перев’язують вишитими рушниками.

2 учень.
Під час Водоосвячення  прикликається благословення Боже на воду і передається їй благодатна сила. Люди говорять, що з того часу, як священник занурить у воду хрест, вся нечисть миттю вискакує з води і мерзне доти,  поки хтось опустить туди брудну білизну. Тому молодиці довго не йшли до річки прати.

3 учень. 19 січня спостерігають за погодою.
Якщо на Водохрещі йде лапатий сніг – на врожай гречки. Якщо зоряна ніч– вродять горіхи і ягоди.
Якщо день ясний, сонячний, то хліба будуть чистими, а якщо похмурий – в колосках буде багато «сажки». «День теплий – хліб темний». «Дми не дми, а минулись Водохрещі».

4 учень.
Після Водохрещі вже не співають ні колядок, ні щедрівок. Наступні 2 тижні називаються М’ясниці. Можна справляти весілля, їсти м’ясні страви, а далі – наступить найдовший Великий піст, який триватиме аж до Пасхи.

ІV. Підсумок уроку.

– От і підійшов до завершення наш урок. Якими ж зимовими святами щедра Українська земля?
– Які є традиції святкування?

V.Домашнє завдання.

Вдома познайомте своїх рідних з традиціями свят Різдвяного циклу і попереду ще цілий рік, щоб відшукати і вивчити нові посівальні, щедрівки і колядки, у яких було б не лише слово «дайте», а й гарні побажання господарям.